I v sociálních službách kreativně: „Kids' Skills“
16. července 2015 ACHO

I v sociálních službách kreativně: „Kids' Skills“

S kreativní metodou Kids´ Skills, zaměřenou na řešení orientovaný přístup při práci s dětmi, rodiči a komunitou, se měli možnost seznámit pracovníci Charit olomoucké arcidiecéze v rámci Projektu „Pokračujeme v kvalitě“: „Za mě nejlepší kurz, který jsem zatím absolvovala. Odnáším si z něj hodně, a to hlavně úplnou změnu v myšlení a nahlížení na problémy,“ uvedla jedna z účastnic...

Naděje, tvořivost a spolupráce, tři květinky tzv. „květinové teorie“ Bena Furmana, jsou obdobně jako jiné „květinové“ věci, nám dobře známé z historie, teorií neobvyklou, hravou a provokativní, avšak některé studie ukazují, že s využitím hravých a tvořivých technik lze při práci s dětmi dosáhnout mnohem lepších výsledků než bez nich.

Co je podstatou metody Kids' Skills? Zjednodušeně řečeno: umění dokázat proměnit problémy na dovednosti. "Kids´skills mě baví. Člověk se učí celý život a je to mnohem příjemnější než zákazy, příkazy, připomínky, rizika. Děcka řvou a lítají po chodbách? Naučíme se chodit potichu nebo plížit. Došly peníze? Naučíme se předem si je rozpočítat. Nechce se mi psát mail Báře? Naučím se psát maily tak, aby mě to bavilo," napsala nám v rámci zpětné vazby další účastnice kurzu.

Ve své podstatě jde o způsob, jak přeměnit problém dítěte na jeho vlastní dovednost, kterou potřebuje k tomu, aby danou potíž či nesnáz překonalo, včetně celého tvořivého procesu založeného na podpoře a doprovázení dítěte ve snaze získání určité zručnosti, schopnosti či zběhlosti „v něčem“.

Samotným jádrem přístupu je skutečnost, že děti jsou schopné se učit novým věcem, pokud k tomu mají vnitřní motivaci a podporu svého okolí. Problém je tudíž vnímán především jako příležitost naučit se novou dovednost, která zatím u dítěte není rozvinuta, nebo zcela chybí.

Metodu Kids' Skills rozvinuli čelní představitelé na řešení orientovaného přístupu ve Finsku Ben Furman a Tapani Ahola jako výsledek dlouhodobé supervizní práce v jedné mateřské škole. Kids' Skills vycházejí nejen z přístupu orientovaného na řešení, ale rovněž z podnětů narativní a ericksonovské psychoterapie. Jedná se o způsob, jak pracovat s různými druhy problémů tvořivě, hravě, efektivně a přitom zároveň nepatologizujícím a na spolupráci zaměřeným způsobem.

Metodou Kids' Skills lze pracovat s dětmi od tří let věku a lze ji použít napříč věkovým spektrem u nejrůznějších problémů dětí včetně adolescentů, kde se liší jen v určitých krocích a společně používaném jazyku. Ve své praxi ji mohou využít psychiatři, psychologové, sociální pracovníci, školní a výchovní poradci, speciální pedagogové, rodiče dětí a další pečující osoby. 

Formou vlastního sebezkušenostního zážitku se frekventanti kurzu, v rámci 48 hodinového semináře rozděleného celkem na čtyři setkání, seznámili praktickým způsobem s filosofií Kids' Skills: prošli si jednotlivé kroky při tréninku dovedností a při následné supervizi si vzájemně předali příklady z vlastní praxe. Zvláštní příležitostí účasti na tomto kurzu byla rovněž možnost získat na závěr mezinárodní certifikát Kids' Skills kouče (ambasadora).

A rada účastníkům od samotného tvůrce modelu Kids' Skills Bena Furmana pro vlastní praxi? „Jakmile si jednotlivé kroky osvojíte a osvojíte si i určitý „cit“ pro Kids' Skills, můžete začít různě experimentovat a hledat si vlastní způsob využití principů Kids' Skills."

Více naleznete na: http://www.kidsskills.cz/

Arcidiecézní charita Olomouc
eva.stefkova@acho.charita.cz