Pomoc při mimořádných událostech? Empatie, důvěra…
9. září 2016 ACHO

Pomoc při mimořádných událostech? Empatie, důvěra…

Povodeň, vichřice, vážná dopravní nehoda. Při takových krizových událostech musí být charitní pracovníci ve formě a připraveni takřka na cokoliv. Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je školení připravující na mimořádné události. Ve čtvrtek 8. září navštívilo kurz v Arcidiecézní charitě Olomouc devatenáct účastníků z Charit olomoucké arcidiecéze…

Kurz vedla sociální pracovnice a koordinátorka dobrovolníků Jana Haluzová, která působí v oblastní Charitě Uherský Brod. Zeptali jsme se jí:

Na co hlavně by měl být připraven sociální pracovník, kterého povolali do mimořádné události?

Určitě na to, že nepůjde o standardní situaci. Lidé, kteří přišli o dům při povodni, ztratili někoho blízkého nebo prožili nějakou krizovou situaci, truchlí, bývají napjatí, vzteklí nebo neřeknou vše, co by měli, protože se například stydí.  S tím vším musí sociální pracovník počítat.

Dá se vůbec na to všechno připravit?

Zkušenosti sociální pracovníci získají na školeních a také v terénu, kde musí za běhu vyřešit spoustu problémů. Mimořádné události jsou široké téma.  Může jít o povodeň, větrnou smršť, požár, sesuv půdy, vážnou dopravní nehodu, výbuch plynu, podnikovou havárii… Nikdy ale nevíte, co Vás čeká. Pro mě osobně bylo nejtěžší, když jsme pomáhali rodičům, kteří přišli hned o dvě děti při nehodě na automobilových závodech. Rodina truchlila a ptala se, co jí teď pomůže? Na to ale není odpověď. Stěžejní v takových chvílích je dobře pracovat, komunikovat s lidmi.

Abyste mohli pomoci lidem v nouzi, je asi dobře, když v nich vzbuzujete důvěru…

Ano, sociální pracovník by měl být důvěryhodný, ale také empatický. Neměl by se snažit rychle udělat „svou práci“, vyplnit potřebné formuláře atd. a spěchat dále. Měl by umět vyslechnout potřebné, ujistit je v tom, že je v pořádku si poplakat. Každý považuje za velkou ztrátu něco jiného, a to je třeba brát v potaz. Překvapila mě jedna starší paní, které povodeň zničila dílnu, kde pekla cukroví na zakázku, a zahradu, ona ale nejvíce truchlila nad loutkou po prababičce. Přišla o památku na blízkého člověka, kterého měla ráda.

Za rozhovor děkuje Karolína Opatřilová, ACHO

Školení připravilo sociální pracovníky na mimořádné událostiŠkolení připravilo sociální pracovníky na mimořádné události