Při ročním výročí povodní odpověděl Martin Zamazal, vedoucí humanitárního oddělení Arcidiecézní charity Olomouc a koordinátor pro mimořádné události na tyto tři otázky:
1. Jaký byl podle vás největší rozdíl mezi prvními týdny po povodni a současnou situací?
V prvních dnech se vždy jedná o zajištění základních životních potřeb, ať už se jedná o pití, jídlo, hygienických potřeb nebo střechy nad hlavou, a dalších věcí důležitých pro zasaženého člověka – psychické podpory, soudržnosti nebo třeba zajištění zmiňovaných elektrocentrál a topidel pro chod domácnosti. Díky rychlému monitoringu v prvních dnech a provedenému šetření se v následujícím období rozdávají vysoušeče, wapky, vysavače, nářadí, nástroje, pracovní a úklidové pomůcky, vysílají se dobrovolníci do konkrétních domácností, aby pomohli s vyklízením poničených věcí a úklidem, začíná se s hrazením prvních oprav.
Každá domácnost a každý zasažený má svoji schopnost se s takovou situací vyrovnat, někomu stačí kolečko, lopata a balík vody a už si poradí, někdo potřebuje podporu delší dobu, nejen tu materiální a finanční, u někoho mohou traumata přetrvávat měsíce i roky.
Důležité je, že přestože se potřeby v čase mění a mnoho organizací i jednotlivců se vrací domů, ke své práci a svému životu, Charita v místě zůstává a lidem, kteří to potřebují, nabízí i po roce pomocnou ruku k návratu do stavu, jako byl před povodní.
2. Můžete popsat jeden konkrétní příběh pomoci, který vás osobně zasáhl?
V jedné obci na Jesenicku jsme navštívili ne zrovna bohaté rodiny, které díky finančním příspěvkům od Charity měly stavební materiál a samy svépomocí udělaly kus práce při opravě domu. Když na místě vidíte chlapa v montérkách, rozkopané podlahy, nově zazděná okna, rozvedenou novou elektriku, který dělá vše pro to, aby se mohl nastěhovat zpět se svojí ženou a dítětem, máte radost, že charitní pomoc a podpora od dárců má smysl a je dobře Charitou využita. V jiné domácnosti ve stejné obci jsme vedle nabízené pomoci museli pána naopak povzbuzovat a podporovat, aby s vlhkým domem začal něco dělat. Díky pravidelným návštěvám, psychické podpoře a pomoci s organizací práce a zajištěním řemeslníků se i v tomto domě hnuly práce dopředu a situace se zlepšila.
3. Co je dnes pro postižené obce největší výzvou? A co byste vzkázal lidem, kteří ještě váhají, zda pomoc nabídnout či přijmout?
Pro obce samotné je největší výzvou oprava infrastruktury v co nejkratším čase, ruku v ruce se zajištěním finančních prostředků. Další výzvou jsou protipovodňová opatření. Pro zasaženého člověka je to oprava obydlí a jeho pojištění či zajištění proti povodním v budoucnu, a překonání traumatického období, s vědomím a díky, že jsou zde lidé, kteří v případě takových událostí pomohou, vlastními silami, dary nebo finančními příspěvky.
Ti, kteří pomoc stále potřebují, ať se neváhají obrátit na svou obec nebo na svou nejbližší Charitu.
Mgr. Marek Navrátil
PR pracovník, koordinátor Tříkrálové sbírky
E-mail: 88Eo1Wd7cknDZ-4WH8pr5W7%WkvDRW7r