Zobrazit fotogalerii
V říjnu 2025 se uskutečnila dvě setkání místních koordinátorů Charit Arcidiecéze olomoucké pro mimořádné události. Setkání bylo rozděleno do dvou skupin a to začátkem měsíce pro zástupce Charit Olomouckého kraje a na konci téhož měsíce pro Charity z oblasti Zlínského kraje.
Vždy dvoudenní setkání bylo zaměřeno na sdílení zkušeností z mimořádných událostí uplynulého období, zejména z povodní z roku 2024, a na posilování připravenosti charitní sítě na možné budoucí krizové situace.
Setkání se neslo v duchu charitního poslání a hledání způsobů, jak účinně a s porozuměním pomáhat lidem v nouzi, zejména v okamžicích mimořádných krizových situací, kdy je podpora druhých nejvíce zapotřebí. Odráží to i slova papeže Františka, který při návštěvě Centra Astalli 10. září 2013 řekl:
„Každý z nás může něco udělat – a to hned. Stačí zaklepat na dveře a zkusit říct: ‚Tady jsem. Jak mohu pomoci?‘“
Setkání zahájil úvodním slovem vedoucí humanitárního oddělení Arcidiecézní charity Olomouc a koordinátor pro mimořádné události Martin Zamazal, který přivítal všechny účastníky a zároveň představil nové koordinátory zapojené do této oblasti.
Úvodní blok prvního dne semináře byl zaměřen na spolupráci Charity s Integrovaným záchranným systémem, se samosprávami obcí, dobrovolníky i jinými neziskovými organizacemi a na zlepšení provázanosti systému v případě mimořádné krizové situace. Koordinátor Martin Zamazal zdůraznil důležitost kontaktů se samosprávami a nastavení společné spolupráce,
„Je klíčové nabízet partnerství a dávat najevo, že v případě mimořádné události se obce mohou na Charitu spolehnout. Charita zná nejlépe území, kde působí, i potřeby místních lidí a právě díky tomu dokáže v krizových situacích účinně pomáhat a koordinovat pomoc.“
Dále se diskutovalo o možnostech sdílení zdrojů, informací i praktických zkušeností při zvládání těchto situací.
Významná část programu byla věnována reflexi povodní z roku 2024, během nichž se Charity aktivně zapojily do pomoci obyvatelům v zasažených oblastech. Vzhledem k tomu, že Charity z Olomouckého kraje působily v nejvíce zasažených lokalitách na Jesenicku, Šumpersku i Zábřežsku, byla jejich zkušenost s krizovým zásahem intenzivnější, z čehož mohli čerpat nejen noví kolegové, kteří neprošli touto zkušeností, ale tyto informace také obohatily a byly přínosem pro koordinátory z méně zasažených lokalit Zlínského kraje.
Odpolední část prvního dne byla věnována sdílení poznatků z praxe - terénu, včetně organizace dobrovolnické pomoci, poskytování materiální podpory a psychosociální asistence zasaženým obyvatelům a identifikací oblastí, které je vhodné do budoucna posílit. Důraz byl kladen na monitorování akutních potřeb zasažených obyvatel a zajištění lepší připravenosti, provázanosti a koordinaci při aktivaci a distribuci pomoci. Diskuse se zaměřila také na celostátní úroveň pomoci a aktuální výstupy v rámci Charity Česká republika.
Páteční program se zaměřil více na teorii - rozvoj připravenosti a spolupráce, zejména na efektivnější sdílení dat a zdrojů, stanovení cílů, nastavení jednotného formátu reportů, budování kapacit v rámci jednotlivých Charit. Součástí byla také praktická ukázka práce s interní aplikací, doplněná simulací mimořádné události.
Martin Zamazal se v závěru setkání rozloučil se všemi účastníky, poděkoval za otevřenost a aktivní přístup, i za to, že se všichni podělili o své cenné zkušenosti a přinesli do setkání nápady, a konkrétní příklady z praxe.
"Právě z takových okamžiků roste naše připravenost, síla spolupracovat a pomáhat, když na skutečné krize přijde", řekl Zamazal.
Obě dvoudenní setkání se nesla v příjemné a spolupracující atmosféře. Účastníci ocenili možnost osobního kontaktu, sdílení zkušeností i inspirací, předali si vzájemně řadu podnětů a postřehů a shodli se na přínosu dalšího podobného setkání, které by mohlo navázat na dosavadní spolupráci a rozvíjet připravenost Charit na mimořádné události.
Jednoduše - kdo je připraven, není překvapen!
Dita Lachmannová
povodňový koordinátor
Tel.: 705 866 956 E-mail: ZbGkO-593fnx4~l7VX~kT6e4YanBZd54Ys