Posune nás auto a sklad v Olomouci. Prosíme Vás o nabídky

Posune nás auto a sklad v Olomouci. Prosíme Vás o nabídky

Arcidiecézní charita Olomouc pomáhá zajišťovat ubytování uprchlíkům z Ukrajiny. Jde zejm. o párování nabídek veřejnosti či jednotlivců s požadavky po bydlení přicházejících od uprchlíků, či jiných pomáhajících organizací. Další kapacity ubytování získáme dovybavením prázdných bytů. To je logisticky náročnější než párování zařízených bytů. Charitě by v tom pomohly dvě zásadní věci: skříňová dodávka a skladovací prostory. I tyto záležitosti pomáhají těm, kteří museli z Ukrajiny uprchnout.

Prosba první: skříňová dodávka

Trvale přijímáme nabídky materiální pomoci, které jsou ale často podmíněné zajištěním dopravy, resp. odvozu nabízených věcí. Většinou tyto nabídky musíme odmítat nebo rozpolceně apelovat na dárce, zda by si v rámci své dobročinnosti materiální ještě nemohl zajistit „i ten odvoz“. Není to příjemné a navíc ne vše se dá tzv. „narvat“ do osobáku.

Podobné problémy vznikají, když je nutné zajistit svoz. Např. je nutné zásobit centrální sklad, operativně „doložit“ v Olomouci připravený kamion, mířící na Slovensko, do Polska nebo přímo na Ukrajinu. Svoz materiálu získaného lokálními sbírkami (školy, spolky, jiné menší neziskovky) či ze sbírek našich místních Charit rozesetých po celém kraji a arcidiecézi je pak velmi obtížný. Je nutné se  přizpůsobovat možnostem dárců, personálu neziskovek, toleranci „dočasných skladníků“, kteří na nás nemohou dlouho čekat. Zkrátka hodila by se skříňová dodávka.

Příliš mnoho nabídek na zajištění dopravy nemáme. Popravdě řečeno, v databázi je momentálně jedna s poznámkou „řidič je momentálně v zahraničí“. Jsme vděční za každou dobrovolnou nabídku, ale speciálně u dopravy menších nákladů se koordinace potřeb provádí velmi obtížně.

Kdo se kdy stěhoval asi přesně ví, o co jde. Musí se vše připravit, zajistit lidi a … zajistit auto. Povětšinou se vše řídí právě dle ochoty a možností řidiče vhodného a aktuálně dostupného auta. Ve firmách se to jmenuje logistika. A v ní začínáme evidentně pokulhávat a co je nejdůležitější, nedostatečnou logistikou přestáváme být efektivní v samotné pomoci uprchlíkům či potřebám humanitární pomoci na Ukrajině. To je špatně. Víme ale jak z tohoto problému.

Již při předchozích náročnějších humanitární akcích, kdy jsme materiálně pomáhali (několikeré povodně v ČR i v zahraničí, lokální zátopy, následky vichřic apod.) víme, že naši efektivitu a účinnost naší pomoci o několik řádů výše zkvalitnila možnost mít vlastní skříňový automobil. Bohužel takový automobil momentálně k dispozici nemáme.

Prosíme tedy i touto cestou veřejnost o pomoc se získáním skříňové dodávky. Velmi by nám pomohlo, kdybychom mohli takové auto dostat darem, kdyby bylo v dobrém a bezpečném technickém stavu a vydrželo náročný provoz. Stejně tak budeme vděční za dlouhodobý beznákladový pronájem.

Prosba druhá: prostory pro sklad nábytku

I když je řešení dopravy složité, věříme, že dojde ke zlepšení a budeme efektivnější. Přijímáme nabídky materiální pomoci, které různě skladujeme „kde se dá“. Od 7. března jsme zajišťovateli provozu Skladu materiální pomoci KACPU Olomouc, který slouží výhradně potřebám uprchlíků, procházejících tímto registračním centrem. Dále sbíráme kompenzační a zdravotní pomůcky.

Ve spojení se zajišťováním ubytování uprchlíků se setkáváme s případy, kdy je nabídka ubytování podmíněna vybavením nebo dovybavením bytu základním nábytkem (postele s matracemi, šatní skříně, stoly, židle).

Dovybavením bychom aktuálně mohli zajistit další desítky bytů pro uprchlíky. Potýkáme se ale s problémem zajišťování jejich vybavení. Dokud byt není dovybavený, nemůžeme jej nabízet a není v databázi kapacit. Přitom nabídky nábytku se vyskytují. Je ale nutné nábytek od dárce vyzvednout a mít ho tak připravený pro další nevybavenou bytovou jednotku. Většinou nelze s dárci dohodnout „vyzvedneme až bude potřeba“. Když se na takovýto kontakt ozvete za týden, většinou je již nábytek „pryč“.

Opět se i v tomto případě potkávají naše zkušenosti z minulých humanitárních akcí. Např. po povodních na Moravě v r. 1997 jsme provozovali náš centrální sklad nábytku a vybavení domácností. Jeho účelnost bych doložil např. tím, že jeho provoz trval dva a půl roku.

Darovaný nábytek je třeba od dárců odebírat, když je nabídka aktuální, mít ho uskladněný a operativně připravený. Pak jsme schopni na zavolání nabídnout prohlídku zásob a může se stěhovat. Resp. hlavně brzy bydlet. Pokud existuje zásobený sklad, celý proces se velmi zrychluje. Opět ve prospěch uprchlíků, ve prospěch naší společnosti, která tuto výzvu potřebuje efektivně zvládnout.

Druhá prosba, kterou se obracíme tímto článkem na veřejnost proto směřuje k nabídkám skladovacích prostor v Olomouci. Potřebujeme plochu min. 300 až 500 metrů čtverečních s možností příjezdu nákladního auta, plochou pro bezpečné použití manipulační techniky. Z důvodu efektivního využití prostředků dáme přednost nekomerčním nabídkám.

Skříňová dodávka i skladovací prostory nám pomohou k tomu, abychom se v kvalitě, rychlosti a efektivitě pomoci posunuli o úroveň výš a mohli tak účelněji pomoci těm, kteří to nyní potřebují a sami si pomoci nemohou.

Budeme vděčni za jakoukoli nabídku, stejně jako budeme vděčni, pokud tyto naše výzvy a prosby budete v rámci svých možností předávat dál, aby se o nich dozvědělo co nejvíce lidí.

Nabídky nebo nápady na řešení těchto úkolů přijímá ředitel Arcidiecézní charity Olomouc Václav Keprt na tel.: 739 526 250 nebo emailu: vaclav.keprt@acho.charita.cz

Mgr. Marek Navrátil

PR pracovník, koordinátor Tříkrálové sbírky
E-mail: 88Eo1Wd7cknDZ-4WH8pr5W7%WkvDRW7r